Anatomia sexului

Săptămâna asta s-a deschis cea mai mare expoziție a desenelor și schițelor anatomice ale lui Leonardo da Vinci, la Palatul Buckingham, prilej pentru specialiști, și nu numai, de a repune în discuție acuratețea științifică a acestor reprezentări, ceea ce de fapt înseamnă a se minuna în continuare de intuiția de geniu pe care da Vinci a avut-o asupra corpului uman, într-o vreme în care concepțiile Evului Mediu asupra trupului (și mai cu seamă asupra penisului & co.) încă modelau realitatea.

„În această schiță neobișnuită, în care nu numai că amanții sunt reprezentați disecați, dar și stând în picioare, penisul intră în vagin precum cheia în broască. Schița reflectă viziunea artistului asupra organelor genitale ca mecanisme ale machina mundi, în care fiecare parte se potrivește perfect. (E „potrivirea” definită de natură, nu de oameni.) „Femeii îi place ca penisul să fie cât mai mare cu putință, în timp ce bărbatul dorește exact contrariul de la pântecul femeii. Nici unuia nu i se îndeplinește dorința”, pune da Vinci degetul pe rană.”

„Ideile lui da Vinci asupra mecanismelor erecției arată o înțelegere precoce a funcționării sexuale masculine. Grecii susțineau, iar europenii Evului Mediu credeau că erecție era „umplere cu aer”, „spirit” precum răsuflarea care venea din ficat, apoi călătorea spre inimă și înapoi prin artere, umplând scobiturile penisului. Da Vinci credea ceea ce văzuse cu propriii ochi. În 1477, el a asistat la o execuție publică prin spânzurare. La disecția consecutivă, efectuată de anatomiști, disecție permisă de două ori pe an de autoritățile florentine asupra criminalilor morți, da Vinci a văzut ce umplea de fapt organul.”

Am văzut […] bărbați morți cu membrul erect, căci mulți au murit așa, mai ales cei spânzurați. Le-am văzut anatomia [penisurilor], care aveau toate o mare densitate și duritate. Și erau umplute cu o mare cantitate de sânge. […] Dacă un adversar mi-ar spune că aerul provoacă această mărire și întărire, ca într-o minge cu care te joci, i-aș spune că un asemenea aer nu are nici greutate, nici densitate […]. În plus, se vede că penisul erect are glandul roșu, semn că primește sânge; și când nu este erect, glandul are suprafața alburie.

(David M. Friedman, O istorie culturală a penisului, pp. 61-62)

* * *

Firește, avem de-a face și cu erori în cazul schițelor lui da Vinci, cum ar fi existența a două uretre în penisul uman – una pentru urină, cealaltă pentru spermă -, concepție susținută de dogmele bisericești ale vremii. Sau faptul că sperma pornește din măduva spinării etc. Pentru astfel de comparații (cu imagini), citiți mai multe în articolul de pe BBC, iar pentru prezentarea (tot cu imagini) a expoziției amintite, băgați un ochi aici.

2 comments

  1. filmfritz

    asta imi aminteste de minunata viziune a organului unic, de exemplu la vesalius: http://www.scientiacuriosa.com/wp-content/uploads/2010/11/vesalius-197×300.jpg

    One of the most astonishing visual renderings of the vagina as a penis is by Vesalius and features in his text De Humani Corporis Fabrica (1541), the founding work of modern anatomy. Vesalius was not alone in viewing the vagina as an internal penis.
    The roots of the belief are in antiquity: according to Aristotle how much heat a person possessed was the factor determining whether an individual was female or male. And men, it was decided arbitrarily had more heat. In tandem with this, ancient thinking held that there was only one sex, with women seen as a kind of inferior, colder, version of men. Women, it was supposed, did not possess the necessary heat to unfurl, and push out their phalluses.
    One result of this way of thinking was that men’s genitals were used as the yardstick with which to grade women’s genitalia. In this strange one-sex scenario, the uterus was a scrotum, ovaries were testicles, and the clitoris, well, that was a penis too. Another notion was that it was possible for women to turn into men: indulging in inappropriate unladylike behaviour could shake out their internal genitalia. Hence women were warned not to stretch their legs too wide for fear of becoming male.
    (adapted from The Story of V by Catherine Blackledge)

  2. in istoria penisului, e un subcapitol, chiar dupa da vinci, si cu vesalius si viziunea lui.

    “Hence women were warned not to stretch their legs too wide for fear of becoming male.” :))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: